Categories: Hot, Ženial Intervju

Nataša Cikač: Nabava je moja velika ljubav
"Poduzetništvo je izazovan put - no ne bih ga mijenjala !"

Nataša Cikač iskusna je stručnjakinja u području nabave i lanca opskrbe, s više od 30 godina iskustva u korporativnom i poduzetničkom svijetu. Kao vlasnica tvrtke Cronata već deset godina pomaže tvrtkama kroz edukacije, mentorstvo i konzultantske projekte, a iza sebe ima i uspješni autorski program Nabavna akademija, koji je pohađalo više od 400 profesionalaca. Svoje profesionalno putovanje započela je u jednom od najvećih prehrambenih poduzeća u Hrvatskoj, a danas je priznata mentorica i autorica knjige Operativna i strateška nabava, koja se ističe kao jedinstveni priručnik u ovom području.

U razgovoru s Natašom otkrivamo kako je prošla put od korporativne karijere do poduzetništva, koje su ključne razlike između ta dva svijeta i koje savjete ima za žene koje se žele okušati u vlastitom poslovanju.

Nataša, možeš li nam se ukratko predstaviti? Čime se baviš?

Ja sam senior ekspert za nabavu i lanac opskrbe s 30 godina radnog iskustva. Vlasnica sam tvrtke Cronata već 10 godina i kroz edukacije, mentorstvo i konzultantske projekte pomažem kompanijama unapređivati svoje procese nabave te kompetencije zaposlenika.

Pokrenula sam autorski program Nabavna akademija u 3 modula koji je do sada prošlo oko 400 profesionalaca iz područja nabave. Svoj profesionalni razvoj započela sam u jednoj od najvećih prehrambenih industrija u Hrvatskoj, sasvim neočekivano u nabavi. Tada sam bila jako razočarana kada su me smjestili u odjel nabave. No, s vremenom posao u nabavi donio mi je prekrasne stvari: komunikaciju s ljudima, priliku za inozemne kontakte, prepoznala sam u njemu da imam i smisao i vještine za organizaciju i analitičnost.

U prvih 20 godina korporativne karijere promijenila sam 3 kompanije. U tom razdoblju bila sam uz nabavu zadužena i za prodajne timove, skladišta i logistiku što mi je proširilo znanje o vođenju operacija i samog poslovanja, no nabava je postala i ostala moja prva ljubav.

Rezultat toga je svakako i knjiga Operativna i strateška nabava, koja je izdana prošle godine i jedinstveni je i sveobuhvatni priručnik iz ovog područja na tržištu.

Prije 10 godina, nakon korporativne karijere, osnovala si firmu. Kako si se odlučila na to?

Sasvim slučajno, nikad nisam planirala biti poduzetnica. Nakon odlaska sa zadnje pozicije u korporaciji, krenula sam u potragu za novim poslom. Tijekom procesa intervjua, osvijestila sam u stvari svoje znanje i iskustvo i odluka je na kraju pala – idemo u poduzetništvo.

I naravno, uz more entuzijazma i volje, prva godina završila je katastrofalno kao posljedica loših odluka i neiskrenih partnerstva. No to mi je samo bio poticaj.

S vremenom sam shvatila da imam poduzetnički duh, da uživam u svom poslu i da će uz trud doći i rezultati. Poduzetništvo je format u kojem se odlično osjećam.


Kada usporediš korporativni posao i poduzetništvo – koje su glavne razlike?

Volim naglasiti da sam u skupini poduzetnica koje uče na vlastitim pogreškama, po principu pokušaj-pogreška, no sve to ima svoju draž jer uspjesi su poslije daleko slađi.

Razlika između korporativnog i poduzetničkog svijeta je velika, prvenstveno jer u poduzetništvu učenje nikada ne prestaje. Moraš se i sam educirati kako bi tržištu mogao ponuditi kvalitetu koju očekuje, a koju si sam postavljaš. U poduzetništvu na samim si počecima uvijek sam, nema potpore kolega, nema potpore korporativnih odjela. Izgradnja osobnog brenda dugotrajan je proces koji iziskuje puno vremena.

U korporativnom se svijetu prilagodiš postojećem poslovanju i već uhodanim procesima. U poduzetništvu si kreator vlastitih procesa. No, ne moramo svi biti poduzetnici, jer I jedna i druga opcija su dobre. Važno je da znamo što želimo i takve korake poduzimamo.

Što bi promijenila danas s ovim znanjima i iskustvom. Što bi sama sebi rekla?

Ne odustaj niti onda kada sve ne ide po planu. Učenje nikada neka ne prestaje, upornost i trud donijeti će svakako rezultat. Ne smatram da sam možda ranije trebala ući u poduzetništvo. Sve je imalo neki svoj cilj i tijek baš kako je trebalo biti. Danas, na posao, ali i na životne okolnosti gledam drugačije. Nikad ne žalim za prolivenim mlijekom već učim iz grešaka.

Daleko sam otvorenija za nove prilike i ljude no isto tako i puno ranije postavljam granice i krećem dalje, ako negdje nisam našla ono što mi odgovara. I dalje učim, radim s mentorima, savjetnicima, u čiji sud i kredibilitet vjerujem.

Čemu poduzetnice trebaju dati prioritet?

Edukacijama koje će im pomoći prvenstveno u pokretanju vlastitog posla i izgradnji istog. Neka se okruže ljudima s kojima se osjećaju ugodno i čija je podrška iskrena. Nikada neka ne odustaju nakon prvog promašaja. Nismo niti hodati naučili u jednom pokušaju.

Često se žene stavljaju u poziciju odlučivanja karijera- majčinstvo, ja bih rekla da je ključno da dijete ima zadovoljnu mamu, a partner partnericu. Meni je razvoj karijere bio važan, sigurno da je taj tempo razvoja bio diktiran našim obiteljskim uvjetima no posao je dio moje osobnosti i ono što me čini upravo takvom kakva jesam.

Imaš li neku poruku za žene koje razmišljaju o poduzetništvu?

Ukoliko imate ideju i želju za poduzetništvom, to je već dobar početak. Kreirajte jasnu listu što nudite/prodajete, kome to nudite, na koji način planirate doći do kupaca, kakav oblik pravnog subjekta da otvorite, imate li pravo na kakve poticaje.

Pripremite se da neće sve u startu ići glatko, da će biti teških dana, financijskih gubitaka, no kao što sam i ranije rekla upornost, podrška dragih ljudi i jasan fokus jedna su od ključnih parametara.

Povežite se sa osobama/udrugama koje dijele vaše vrijednosti i od kojih možete nešto naučiti. Tražite savjete iskusnih mentora poduzetnika koji su već prošli ovaj put. I slušajte sebe i svoju intuiciju.

 

Foto: Nataša Cikač

Categories: Hot, Ženial Intervju

Nataša Cikač: Nabava je moja velika ljubav
"Poduzetništvo je izazovan put - no ne bih ga mijenjala !"

Nataša Cikač iskusna je stručnjakinja u području nabave i lanca opskrbe, s više od 30 godina iskustva u korporativnom i poduzetničkom svijetu. Kao vlasnica tvrtke Cronata već deset godina pomaže tvrtkama kroz edukacije, mentorstvo i konzultantske projekte, a iza sebe ima i uspješni autorski program Nabavna akademija, koji je pohađalo više od 400 profesionalaca. Svoje profesionalno putovanje započela je u jednom od najvećih prehrambenih poduzeća u Hrvatskoj, a danas je priznata mentorica i autorica knjige Operativna i strateška nabava, koja se ističe kao jedinstveni priručnik u ovom području.

U razgovoru s Natašom otkrivamo kako je prošla put od korporativne karijere do poduzetništva, koje su ključne razlike između ta dva svijeta i koje savjete ima za žene koje se žele okušati u vlastitom poslovanju.

Nataša, možeš li nam se ukratko predstaviti? Čime se baviš?

Ja sam senior ekspert za nabavu i lanac opskrbe s 30 godina radnog iskustva. Vlasnica sam tvrtke Cronata već 10 godina i kroz edukacije, mentorstvo i konzultantske projekte pomažem kompanijama unapređivati svoje procese nabave te kompetencije zaposlenika.

Pokrenula sam autorski program Nabavna akademija u 3 modula koji je do sada prošlo oko 400 profesionalaca iz područja nabave. Svoj profesionalni razvoj započela sam u jednoj od najvećih prehrambenih industrija u Hrvatskoj, sasvim neočekivano u nabavi. Tada sam bila jako razočarana kada su me smjestili u odjel nabave. No, s vremenom posao u nabavi donio mi je prekrasne stvari: komunikaciju s ljudima, priliku za inozemne kontakte, prepoznala sam u njemu da imam i smisao i vještine za organizaciju i analitičnost.

U prvih 20 godina korporativne karijere promijenila sam 3 kompanije. U tom razdoblju bila sam uz nabavu zadužena i za prodajne timove, skladišta i logistiku što mi je proširilo znanje o vođenju operacija i samog poslovanja, no nabava je postala i ostala moja prva ljubav.

Rezultat toga je svakako i knjiga Operativna i strateška nabava, koja je izdana prošle godine i jedinstveni je i sveobuhvatni priručnik iz ovog područja na tržištu.

Prije 10 godina, nakon korporativne karijere, osnovala si firmu. Kako si se odlučila na to?

Sasvim slučajno, nikad nisam planirala biti poduzetnica. Nakon odlaska sa zadnje pozicije u korporaciji, krenula sam u potragu za novim poslom. Tijekom procesa intervjua, osvijestila sam u stvari svoje znanje i iskustvo i odluka je na kraju pala – idemo u poduzetništvo.

I naravno, uz more entuzijazma i volje, prva godina završila je katastrofalno kao posljedica loših odluka i neiskrenih partnerstva. No to mi je samo bio poticaj.

S vremenom sam shvatila da imam poduzetnički duh, da uživam u svom poslu i da će uz trud doći i rezultati. Poduzetništvo je format u kojem se odlično osjećam.


Kada usporediš korporativni posao i poduzetništvo – koje su glavne razlike?

Volim naglasiti da sam u skupini poduzetnica koje uče na vlastitim pogreškama, po principu pokušaj-pogreška, no sve to ima svoju draž jer uspjesi su poslije daleko slađi.

Razlika između korporativnog i poduzetničkog svijeta je velika, prvenstveno jer u poduzetništvu učenje nikada ne prestaje. Moraš se i sam educirati kako bi tržištu mogao ponuditi kvalitetu koju očekuje, a koju si sam postavljaš. U poduzetništvu na samim si počecima uvijek sam, nema potpore kolega, nema potpore korporativnih odjela. Izgradnja osobnog brenda dugotrajan je proces koji iziskuje puno vremena.

U korporativnom se svijetu prilagodiš postojećem poslovanju i već uhodanim procesima. U poduzetništvu si kreator vlastitih procesa. No, ne moramo svi biti poduzetnici, jer I jedna i druga opcija su dobre. Važno je da znamo što želimo i takve korake poduzimamo.

Što bi promijenila danas s ovim znanjima i iskustvom. Što bi sama sebi rekla?

Ne odustaj niti onda kada sve ne ide po planu. Učenje nikada neka ne prestaje, upornost i trud donijeti će svakako rezultat. Ne smatram da sam možda ranije trebala ući u poduzetništvo. Sve je imalo neki svoj cilj i tijek baš kako je trebalo biti. Danas, na posao, ali i na životne okolnosti gledam drugačije. Nikad ne žalim za prolivenim mlijekom već učim iz grešaka.

Daleko sam otvorenija za nove prilike i ljude no isto tako i puno ranije postavljam granice i krećem dalje, ako negdje nisam našla ono što mi odgovara. I dalje učim, radim s mentorima, savjetnicima, u čiji sud i kredibilitet vjerujem.

Čemu poduzetnice trebaju dati prioritet?

Edukacijama koje će im pomoći prvenstveno u pokretanju vlastitog posla i izgradnji istog. Neka se okruže ljudima s kojima se osjećaju ugodno i čija je podrška iskrena. Nikada neka ne odustaju nakon prvog promašaja. Nismo niti hodati naučili u jednom pokušaju.

Često se žene stavljaju u poziciju odlučivanja karijera- majčinstvo, ja bih rekla da je ključno da dijete ima zadovoljnu mamu, a partner partnericu. Meni je razvoj karijere bio važan, sigurno da je taj tempo razvoja bio diktiran našim obiteljskim uvjetima no posao je dio moje osobnosti i ono što me čini upravo takvom kakva jesam.

Imaš li neku poruku za žene koje razmišljaju o poduzetništvu?

Ukoliko imate ideju i želju za poduzetništvom, to je već dobar početak. Kreirajte jasnu listu što nudite/prodajete, kome to nudite, na koji način planirate doći do kupaca, kakav oblik pravnog subjekta da otvorite, imate li pravo na kakve poticaje.

Pripremite se da neće sve u startu ići glatko, da će biti teških dana, financijskih gubitaka, no kao što sam i ranije rekla upornost, podrška dragih ljudi i jasan fokus jedna su od ključnih parametara.

Povežite se sa osobama/udrugama koje dijele vaše vrijednosti i od kojih možete nešto naučiti. Tražite savjete iskusnih mentora poduzetnika koji su već prošli ovaj put. I slušajte sebe i svoju intuiciju.

 

Foto: Nataša Cikač