Categories: Hot, Pravni kutak

Sukob interesa: što je to i kako ga izbjeći
Savjeti medijatora

Piše:Dolores Riba, ovl.ing.geod.,Medijator

Svatko tko je sudjelovao u bilo kakvom profesionalnom okruženju zasigurno je čuo za pojam sukoba interesa. No, što to zapravo znači? Ponekad se čini poput složenog problema, no zapravo se svodi na jednostavan princip očuvanja profesionalnog integriteta. Pogledajmo pobliže o čemu se radi, kako ga prepoznati i, što je najvažnije, kako se osigurati da ostanemo izvan njegove ‘zone opasnosti’.

Što je sukob interesa?

Sukob interesa nastaje kada pojedinac ili organizacija mora donijeti odluku koja može biti pod utjecajem osobnih dobitaka. Drugim riječima, to je situacija kada su vaše osobne, poslovne ili financijske obveze u suprotnosti s vašim profesionalnim odgovornostima. Primjerice, ako ste dio odbora koji odlučuje o dodjeli posla tvrtki u kojoj vi (ili vaša obitelj) imate financijski interes, to bi se smatralo sukobom interesa.

Ovakve situacije mogu narušiti povjerenje koje javnost, klijenti ili kolege imaju prema Vama i prema instituciji koju predstavljate.

Kako prepoznati sukob interesa?

  1. Razmislite o svojim obavezama

Prvi korak u prepoznavanju sukoba interesa jest temeljito razumijevanje vaših profesionalnih obveza i ciljeva. To znači znati za koga radite, koje su vaše dužnosti i tko sve može biti pogođen vašim odlukama.

Također je važno jasno definirati vlastite vrijednosti i etičke standarde koji će vas voditi u obavljanju posla. Identificiranje potencijalnih situacija u kojima bi mogao nastati sukob interesa može vam pomoći u izbjegavanju neugodnih situacija i održavanju profesionalnog integriteta. Održavanje otvorene komunikacije s nadređenima i kolegama ključno je za prepoznavanje i rješavanje sukoba interesa na vrijeme.

Osim toga, edukacija o najboljim praksama i zakonskim regulativama koje se odnose na sukob interesa može dodatno osnažiti vašu sposobnost prepoznavanja i upravljanja tim situacijama.

2. Ispitajte svoje odnose

Postoji izreka: “Nema ručka bez besplatnog stvarnog ručka.” Ako imate bilo kakve osobne ili obiteljske veze s nekim tko može utjecati na Vaš profesionalni rad ili koji može imati koristi od odluka koje donosite, postoji mogućnost sukoba interesa. Stvari postaju problematične kada emocije, osjećaji prijateljstva ili porodični odnosi dolaze u sukob s profesionalnim odlukama. Takve situacije mogu dovesti do konflikta interesa, što dodatno otežava donošenje objektivnih i pravednih odluka.

Nije rijetkost da se ljudi nađu u dilemi između privatnog života i poslovnih obveza, što može rezultirati stresom i nesigurnošću. Naime, kada emotivna povezanost utječe na profesionalne prosudbe, postoji rizik od favoriziranja ili nepravednog postupanja prema kolegama. U konačnici, to može negativno utjecati na radnu atmosferu i produktivnost.

Važno je znati postaviti jasne granice između privatnih i poslovnih odnosa kako bi se sačuvao integritet i profesionalnost u radnom okruženju.

3. Analizirajte financijske interese

Financijski interesi često su očit uzrok sukoba interesa. Razmotrite vlastite financijske veze i ponekad će odgovor biti jasan. Ulažete li u tvrtke o kojima odlučujete? Onda, dragi moj, ne treba puno razmišljanja – to vam je očiti sukob interesa!

Povrh toga, čak i najmanji iznosi ulaganja mogu dovesti u pitanje vašu nepristranost. Trebate također obratiti pažnju na bilo kakav financijski interes vaših članova obitelji ili bliskih prijatelja, jer i oni mogu utjecati na vaše odluke. Transparentnost i etičko ponašanje ključni su za izbjegavanje sukoba interesa i održavanje povjerenja u profesionalni integritet.

Kako izbjeći sukob interesa ?

  • otvorenost i transparentnost

Ne možemo dovoljno naglasiti koliko je važna iskrenost i transparentnost u sprječavanju sukoba interesa. Ako prepoznate potencijalni sukob interesa, obavezno ga prijavite odgovarajućim osobama ili tijelima u vašoj organizaciji. Često je bolje biti previše osjetljiv nego riskirati vjerodostojnost zbog jednog lošeg poziva.

  • pravilo treće strane

Kad god sumnjate – konzultirajte nekoga izvan Vaše direktne situacije. Treća strana možda će vidjeti stvari koje Vi ne možete zbog bliskosti situaciji. Ovo dodatno mišljenje može biti ključno u sprječavanju nesvjesnog zapadanja u problematične situacije.

  • definirajte jasne granice

Ponekad se najbolja obrana protiv sukoba interesa nalazi u preventivnim mjerama koje uspostavite. Postavljanjem jasnih granica između Vašeg osobnog i profesionalnog života možete smanjiti vjerojatnost da će doći do sukoba.

Zaključak

Sukob interesa često je tanka linija između osobnih koristi i profesionalne dužnosti. Svijest i odgovornost ključni su kako bi se izbjegli nesporazumi i očuvao profesionalni integritet. Pravilnim prepoznavanjem situacija koje bi mogle dovesti do sukoba interesa može se značajno smanjiti rizik od etičkih dilema. Transparentnost u poslovnim odnosima te otvorena komunikacija s kolegama i nadređenima dodaje dodatni sloj zaštite pred potencijalnim problemima.

 

U krajnjem slučaju, lupite se sami po prstima prije nego netko drugi mora za Vas. Na kraju, čista savjest i dobar ugled vrijede više od bilo kakvog privremenog dobitka! Kada ste posvećeni očuvanju profesionalnosti, dugoročne koristi, poput povjerenja klijenata i stabilnih poslovnih odnosa, daleko nadilaze kratkoročne osobne koristi. Stoga uvijek imajte na umu da je integritet temelj svakog uspješnog posla.

 

 

 

Categories: Hot, Pravni kutak

Sukob interesa: što je to i kako ga izbjeći
Savjeti medijatora

Piše:Dolores Riba, ovl.ing.geod.,Medijator

Svatko tko je sudjelovao u bilo kakvom profesionalnom okruženju zasigurno je čuo za pojam sukoba interesa. No, što to zapravo znači? Ponekad se čini poput složenog problema, no zapravo se svodi na jednostavan princip očuvanja profesionalnog integriteta. Pogledajmo pobliže o čemu se radi, kako ga prepoznati i, što je najvažnije, kako se osigurati da ostanemo izvan njegove ‘zone opasnosti’.

Što je sukob interesa?

Sukob interesa nastaje kada pojedinac ili organizacija mora donijeti odluku koja može biti pod utjecajem osobnih dobitaka. Drugim riječima, to je situacija kada su vaše osobne, poslovne ili financijske obveze u suprotnosti s vašim profesionalnim odgovornostima. Primjerice, ako ste dio odbora koji odlučuje o dodjeli posla tvrtki u kojoj vi (ili vaša obitelj) imate financijski interes, to bi se smatralo sukobom interesa.

Ovakve situacije mogu narušiti povjerenje koje javnost, klijenti ili kolege imaju prema Vama i prema instituciji koju predstavljate.

Kako prepoznati sukob interesa?

  1. Razmislite o svojim obavezama

Prvi korak u prepoznavanju sukoba interesa jest temeljito razumijevanje vaših profesionalnih obveza i ciljeva. To znači znati za koga radite, koje su vaše dužnosti i tko sve može biti pogođen vašim odlukama.

Također je važno jasno definirati vlastite vrijednosti i etičke standarde koji će vas voditi u obavljanju posla. Identificiranje potencijalnih situacija u kojima bi mogao nastati sukob interesa može vam pomoći u izbjegavanju neugodnih situacija i održavanju profesionalnog integriteta. Održavanje otvorene komunikacije s nadređenima i kolegama ključno je za prepoznavanje i rješavanje sukoba interesa na vrijeme.

Osim toga, edukacija o najboljim praksama i zakonskim regulativama koje se odnose na sukob interesa može dodatno osnažiti vašu sposobnost prepoznavanja i upravljanja tim situacijama.

2. Ispitajte svoje odnose

Postoji izreka: “Nema ručka bez besplatnog stvarnog ručka.” Ako imate bilo kakve osobne ili obiteljske veze s nekim tko može utjecati na Vaš profesionalni rad ili koji može imati koristi od odluka koje donosite, postoji mogućnost sukoba interesa. Stvari postaju problematične kada emocije, osjećaji prijateljstva ili porodični odnosi dolaze u sukob s profesionalnim odlukama. Takve situacije mogu dovesti do konflikta interesa, što dodatno otežava donošenje objektivnih i pravednih odluka.

Nije rijetkost da se ljudi nađu u dilemi između privatnog života i poslovnih obveza, što može rezultirati stresom i nesigurnošću. Naime, kada emotivna povezanost utječe na profesionalne prosudbe, postoji rizik od favoriziranja ili nepravednog postupanja prema kolegama. U konačnici, to može negativno utjecati na radnu atmosferu i produktivnost.

Važno je znati postaviti jasne granice između privatnih i poslovnih odnosa kako bi se sačuvao integritet i profesionalnost u radnom okruženju.

3. Analizirajte financijske interese

Financijski interesi često su očit uzrok sukoba interesa. Razmotrite vlastite financijske veze i ponekad će odgovor biti jasan. Ulažete li u tvrtke o kojima odlučujete? Onda, dragi moj, ne treba puno razmišljanja – to vam je očiti sukob interesa!

Povrh toga, čak i najmanji iznosi ulaganja mogu dovesti u pitanje vašu nepristranost. Trebate također obratiti pažnju na bilo kakav financijski interes vaših članova obitelji ili bliskih prijatelja, jer i oni mogu utjecati na vaše odluke. Transparentnost i etičko ponašanje ključni su za izbjegavanje sukoba interesa i održavanje povjerenja u profesionalni integritet.

Kako izbjeći sukob interesa ?

  • otvorenost i transparentnost

Ne možemo dovoljno naglasiti koliko je važna iskrenost i transparentnost u sprječavanju sukoba interesa. Ako prepoznate potencijalni sukob interesa, obavezno ga prijavite odgovarajućim osobama ili tijelima u vašoj organizaciji. Često je bolje biti previše osjetljiv nego riskirati vjerodostojnost zbog jednog lošeg poziva.

  • pravilo treće strane

Kad god sumnjate – konzultirajte nekoga izvan Vaše direktne situacije. Treća strana možda će vidjeti stvari koje Vi ne možete zbog bliskosti situaciji. Ovo dodatno mišljenje može biti ključno u sprječavanju nesvjesnog zapadanja u problematične situacije.

  • definirajte jasne granice

Ponekad se najbolja obrana protiv sukoba interesa nalazi u preventivnim mjerama koje uspostavite. Postavljanjem jasnih granica između Vašeg osobnog i profesionalnog života možete smanjiti vjerojatnost da će doći do sukoba.

Zaključak

Sukob interesa često je tanka linija između osobnih koristi i profesionalne dužnosti. Svijest i odgovornost ključni su kako bi se izbjegli nesporazumi i očuvao profesionalni integritet. Pravilnim prepoznavanjem situacija koje bi mogle dovesti do sukoba interesa može se značajno smanjiti rizik od etičkih dilema. Transparentnost u poslovnim odnosima te otvorena komunikacija s kolegama i nadređenima dodaje dodatni sloj zaštite pred potencijalnim problemima.

 

U krajnjem slučaju, lupite se sami po prstima prije nego netko drugi mora za Vas. Na kraju, čista savjest i dobar ugled vrijede više od bilo kakvog privremenog dobitka! Kada ste posvećeni očuvanju profesionalnosti, dugoročne koristi, poput povjerenja klijenata i stabilnih poslovnih odnosa, daleko nadilaze kratkoročne osobne koristi. Stoga uvijek imajte na umu da je integritet temelj svakog uspješnog posla.