Svjesni osobni razvoj – ključ uspješnog i ispunjenog života Proaktivnim razvojem do vještina, znanja i ispunjenog života
Piše: mr. sc. Tihana Malenica Bilandžija
Život nas stavlja pred nove izazove, suočava nas s problemima i situacijama koje traže prilagodbu, primjerenu reakciju ili rješenje pa životna škola, za razliku od formalnog obrazovanja, nikada ne prestaje jer neprestano usvajamo nove lekcije i iskustva.
Ono što se danas naziva osobnim razvojem je zapravo proces sazrijevanja kojem smo izloženi tijekom cijeloga života. Međutim, razvijati se možemo u kriznim ili mirnodopskim situacijama, više ili manje svjesno i to je ono što čini razliku u kvaliteti i trajnosti postignutih učinaka i kako oni utječu na tijek našeg života.
Postoje situacije u kojima smo prinuđeni mijenjati svoje uobičajene obrasce ponašanja i usvajati neke nove i tada najčešće govorimo o „lekcijama“ koje smo bili prisiljeni svladati jer nas je život stavio pred gotov čin. Ponekad će nam upravo to iskustvo koje smo prisilno stekli u neočekivanoj situaciji biti od koristi u budućnosti kad ćemo puno lakše riješiti neki problem ili premostiti neku prepreku.
Ipak, poželjnije je osobnom razvoju pristupiti planski i proaktivno kada su okolnosti u našem životu predvidljive i uobičajene jer će tada proces učenja biti strukturiran i postupan, a time i puno opušteniji.
U mirnodopskim okolnostima imamo vremena promišljati o vještinama koje želimo unaprijediti i ciljevima koje želimo ostvariti, a potom i djelovati u skladu s onim što smatramo svojim prioritetima. Na taj način možemo spriječiti nastanak mnogih problema i stresnih situacija u budućnosti koje bi se pojavile u slučaju da navedena znanja i vještine nismo posjedovali u trenutku kad su nam zatrebale.
Upravo zato je dobro imati na umu da naša „životna oprema“ osim stručnih znanja i vještina prije svega treba sadržavati ono što možemo nazvati „kompetencijama za život“ poput prepoznavanja vlastitih emocija i stanja te upravljanja njima, psihološke otpornosti, komunikacijskih i organizacijskih vještina, tehnika nošenja s različitim „saboterima“ poput perfekcionizma i odgađanja, usvajanja željenih i napuštanja štetnih navika, financijske pismenosti, itd.
Kroz osobni razvoj otvaramo se za usvajanje upravo ovih vrsta kompetencija, a on se može odvijati u dva smjera: kao proces iscjeljenja u kojem otpuštamo one obrasce doživljavanja i ponašanja koji nam više ne služe i zamjenjujemo ih onima koji su funkcionalni i podržavajući ili kao proces usavršavanja kroz koji unaprjeđujemo svoja znanja i vještine, ostvarujemo svoje potencijale i razvijamo talente.
Na putu iscjeljenja svakako je poželjno imati vodstvo i podršku stručnjaka za mentalno zdravlje (psihijatri, psiholozi, psihoterapeuti) koji će nam stvoriti sigurno okruženje za rad dok u slučaju usavršavanja na raspolaganju nam stoje različite mogućnosti usvajanja novih znanja i vještina.
Možemo čitati relevantnu literaturu, pohađati radionice, predavanja, kraće edukacije, duže tečajeve ili programe, upisati neki od formalnih programa obrazovanja ili učiti od ljudi s iskustvom u svojstvu mentora i neformalnih učitelja.
Uz to, razvoj digitalnih medija omogućuje online pristup mnogim izvorima znanja što sadržaje koji nas zanimaju čini lako dostupnima čak i ako dolaze iz najudaljenijih dijelova svijeta.
Foto:Pexels.com
Svjesni osobni razvoj – ključ uspješnog i ispunjenog života Proaktivnim razvojem do vještina, znanja i ispunjenog života
Piše: mr. sc. Tihana Malenica Bilandžija
Život nas stavlja pred nove izazove, suočava nas s problemima i situacijama koje traže prilagodbu, primjerenu reakciju ili rješenje pa životna škola, za razliku od formalnog obrazovanja, nikada ne prestaje jer neprestano usvajamo nove lekcije i iskustva.
Ono što se danas naziva osobnim razvojem je zapravo proces sazrijevanja kojem smo izloženi tijekom cijeloga života. Međutim, razvijati se možemo u kriznim ili mirnodopskim situacijama, više ili manje svjesno i to je ono što čini razliku u kvaliteti i trajnosti postignutih učinaka i kako oni utječu na tijek našeg života.
Postoje situacije u kojima smo prinuđeni mijenjati svoje uobičajene obrasce ponašanja i usvajati neke nove i tada najčešće govorimo o „lekcijama“ koje smo bili prisiljeni svladati jer nas je život stavio pred gotov čin. Ponekad će nam upravo to iskustvo koje smo prisilno stekli u neočekivanoj situaciji biti od koristi u budućnosti kad ćemo puno lakše riješiti neki problem ili premostiti neku prepreku.
Ipak, poželjnije je osobnom razvoju pristupiti planski i proaktivno kada su okolnosti u našem životu predvidljive i uobičajene jer će tada proces učenja biti strukturiran i postupan, a time i puno opušteniji.
U mirnodopskim okolnostima imamo vremena promišljati o vještinama koje želimo unaprijediti i ciljevima koje želimo ostvariti, a potom i djelovati u skladu s onim što smatramo svojim prioritetima. Na taj način možemo spriječiti nastanak mnogih problema i stresnih situacija u budućnosti koje bi se pojavile u slučaju da navedena znanja i vještine nismo posjedovali u trenutku kad su nam zatrebale.
Upravo zato je dobro imati na umu da naša „životna oprema“ osim stručnih znanja i vještina prije svega treba sadržavati ono što možemo nazvati „kompetencijama za život“ poput prepoznavanja vlastitih emocija i stanja te upravljanja njima, psihološke otpornosti, komunikacijskih i organizacijskih vještina, tehnika nošenja s različitim „saboterima“ poput perfekcionizma i odgađanja, usvajanja željenih i napuštanja štetnih navika, financijske pismenosti, itd.
Kroz osobni razvoj otvaramo se za usvajanje upravo ovih vrsta kompetencija, a on se može odvijati u dva smjera: kao proces iscjeljenja u kojem otpuštamo one obrasce doživljavanja i ponašanja koji nam više ne služe i zamjenjujemo ih onima koji su funkcionalni i podržavajući ili kao proces usavršavanja kroz koji unaprjeđujemo svoja znanja i vještine, ostvarujemo svoje potencijale i razvijamo talente.
Na putu iscjeljenja svakako je poželjno imati vodstvo i podršku stručnjaka za mentalno zdravlje (psihijatri, psiholozi, psihoterapeuti) koji će nam stvoriti sigurno okruženje za rad dok u slučaju usavršavanja na raspolaganju nam stoje različite mogućnosti usvajanja novih znanja i vještina.
Možemo čitati relevantnu literaturu, pohađati radionice, predavanja, kraće edukacije, duže tečajeve ili programe, upisati neki od formalnih programa obrazovanja ili učiti od ljudi s iskustvom u svojstvu mentora i neformalnih učitelja.
Uz to, razvoj digitalnih medija omogućuje online pristup mnogim izvorima znanja što sadržaje koji nas zanimaju čini lako dostupnima čak i ako dolaze iz najudaljenijih dijelova svijeta.
Foto:Pexels.com
pročitajte još
- Categories: Osobni razvoj