Šest koraka do ispravnog knjiženja NAPRAVI CHECKLISTU
30.9.2025.

Piše: Ivanka Birtić, računovodstveni servis Savršeno računovodstvo d.o.o.
Pitanje jednog mog klijenta je bilo na koji način da postavi kontrole koje bi dovele do toga da se što manje događaju greške u knjigovodstvenim knjiženjima i da se što lakše detektiraju?
Kontrola ispravnih knjiženja u knjigovodstvu izuzetno je važna kako bi se osigurala točnost financijskih izvještaja, poštivanje zakona i spriječile greške ili prijevare.

Evo najboljeg načina za provedbu kontrole ispravnih knjiženja u knjigovodstvu firme, kroz nekoliko ključnih koraka:
1. Postavljanje internih kontrola (kontrolni mehanizmi)
- Raspodjela zadataka: Različite osobe trebaju unositi, provjeravati i odobravati knjiženja.
- Dvostruka provjera (double-check): Knjiženja ne smiju prolaziti bez provjere od strane druge osobe.
- Odobrenja i potpisi: Za veće iznose ili posebna knjiženja potrebna su odobrenja nadređenih
2. Standardizacija knjiženja
- Koristite kontni plan koji je usklađen s važećim računovodstvenim standardima (HSFI ili MSFI).
- Izradite knjigovodstveni priručnik s jasno definiranim pravilima knjiženja (primjeri, tipične situacije).
- Implementirajte automatizirana knjiženja tamo gdje je moguće (npr. kod obračuna plaće, amortizacije).
3. Upotreba knjigovodstvenog softvera s kontrolnim funkcijama
- Softveri kao što su Synesis, Pantheon, 4D Wand, e-racuni, SAP nude:
- Validaciju unosa
- Automatsku kontrolu salda konta
- Evidenciju promjena i korisničkog pristupa
- Upozorenja za negativne ili nelogične salda
4. Mjesečna i godišnja usklađenja
- Usklađenje salda:
- Knjiga ulaznih/izlaznih računa s glavnom knjigom
- Kasa i blagajna s stvarnim stanjem
- Bankovni izvod sa saldom računa
- Stanja kupaca i dobavljača (kartice) s izvještajima
- Kontrola konta:
- Kontrola konta bez prometa
- Kontrola konta s negativnim saldom gdje to nije logično (npr. troškovni konti)
5. Kontrolni popis (checklista) za redovnu provjeru
Primjer mjesečnog kontrolnog popisa:
- Sva knjiženja imaju dokumentaciju?
- Datum knjiženja odgovara razdoblju?
- PDV pravilno evidentiran?
- Ispravna primjena konta?
- Salda konta su u skladu sa stvarnim stanjem?
- Devizna knjiženja imaju točan tečaj?
6. Edukacija i stalna obuka zaposlenika
- Redovne edukacije o novim poreznim propisima i računovodstvenim standardima.
- Radionice o tipičnim greškama u knjiženju i kako ih izbjeći.
Zaključak:
Kombinacija automatizacije, kontrolnih procedura, stručnog znanja i redovitih provjera najbolji je način da osigurate ispravna knjiženja. Ključ je u sustavnom pristupu koji uključuje prevenciju, detekciju i korekciju grešaka.
Foto:Pexels.com
PROMO
Šest koraka do ispravnog knjiženja NAPRAVI CHECKLISTU
30.9.2025.

Piše: Ivanka Birtić, računovodstveni servis Savršeno računovodstvo d.o.o.
Pitanje jednog mog klijenta je bilo na koji način da postavi kontrole koje bi dovele do toga da se što manje događaju greške u knjigovodstvenim knjiženjima i da se što lakše detektiraju?
Kontrola ispravnih knjiženja u knjigovodstvu izuzetno je važna kako bi se osigurala točnost financijskih izvještaja, poštivanje zakona i spriječile greške ili prijevare.

Evo najboljeg načina za provedbu kontrole ispravnih knjiženja u knjigovodstvu firme, kroz nekoliko ključnih koraka:
1. Postavljanje internih kontrola (kontrolni mehanizmi)
- Raspodjela zadataka: Različite osobe trebaju unositi, provjeravati i odobravati knjiženja.
- Dvostruka provjera (double-check): Knjiženja ne smiju prolaziti bez provjere od strane druge osobe.
- Odobrenja i potpisi: Za veće iznose ili posebna knjiženja potrebna su odobrenja nadređenih
2. Standardizacija knjiženja
- Koristite kontni plan koji je usklađen s važećim računovodstvenim standardima (HSFI ili MSFI).
- Izradite knjigovodstveni priručnik s jasno definiranim pravilima knjiženja (primjeri, tipične situacije).
- Implementirajte automatizirana knjiženja tamo gdje je moguće (npr. kod obračuna plaće, amortizacije).
3. Upotreba knjigovodstvenog softvera s kontrolnim funkcijama
- Softveri kao što su Synesis, Pantheon, 4D Wand, e-racuni, SAP nude:
- Validaciju unosa
- Automatsku kontrolu salda konta
- Evidenciju promjena i korisničkog pristupa
- Upozorenja za negativne ili nelogične salda
4. Mjesečna i godišnja usklađenja
- Usklađenje salda:
- Knjiga ulaznih/izlaznih računa s glavnom knjigom
- Kasa i blagajna s stvarnim stanjem
- Bankovni izvod sa saldom računa
- Stanja kupaca i dobavljača (kartice) s izvještajima
- Kontrola konta:
- Kontrola konta bez prometa
- Kontrola konta s negativnim saldom gdje to nije logično (npr. troškovni konti)
5. Kontrolni popis (checklista) za redovnu provjeru
Primjer mjesečnog kontrolnog popisa:
- Sva knjiženja imaju dokumentaciju?
- Datum knjiženja odgovara razdoblju?
- PDV pravilno evidentiran?
- Ispravna primjena konta?
- Salda konta su u skladu sa stvarnim stanjem?
- Devizna knjiženja imaju točan tečaj?
6. Edukacija i stalna obuka zaposlenika
- Redovne edukacije o novim poreznim propisima i računovodstvenim standardima.
- Radionice o tipičnim greškama u knjiženju i kako ih izbjeći.
Zaključak:
Kombinacija automatizacije, kontrolnih procedura, stručnog znanja i redovitih provjera najbolji je način da osigurate ispravna knjiženja. Ključ je u sustavnom pristupu koji uključuje prevenciju, detekciju i korekciju grešaka.
Foto:Pexels.com
PROMO

