Categories: Ženial Intervju

Dina Baenninger – osebujna poduzetnica i umjetnica koja mijenja svijet
Moj cilj je doprinijeti ubrzanju pozitivnih promjena u svijetu!

Razgovarali smo s Dinom Baenninger, svestranom poduzetnicom, umjetnicom te osebujnom ženom koja je u životu isprobala različite perspektive koje joj kao umjetnici i poduzetnici daju potpuno novu perspektivu života i svijeta u kojem živimo.

Razgovarala:Ivana Radić

Dina, možeš li nam se ukratko predstaviti?

Ja sam prije svega ljudsko biće u neprestanom procesu samootkrivanja, razvoja i samoostvarenja .

Što se moje “radne titule” tiče – teško je to prevesti na hrvatski – Transformance Artist i Brand+Business Strategist – između ostalog.

Vlasnica sam i osnivačica Charisme Nove, kreativne agencije za stratešku transformaciju sa sjedištem u Švicarskoj. Specijalizirana sam na izradu brand+business strategija koje tvrtkama pomažu da postanu i ostanu lideri na tržištu.

Primjenom ART THINKING-a, strateškog predviđanja i analize mega trendova savjetujem tvrtke kako da predvide I preduhitre velike promjene, koje su uvjetovane, na premjer, razvojem novih tehnologija te trendovima i promjenama potreba i ponašanja klijenata.

Pomažem vlasnicima tvrtki i izvršnim direktorima da brže donose bolje odluke. Poslovni vođe današnjice moraju voditi svoje tvrtke kroz neistražena područja u dinamičnom svijetu koji se sve brže mijenja.

Održivost nije samo etički izbor već strateški imperativ. Razumijevanje mega trendova nije opcionalno – ono je ključno za opstanak i uspjeh. Izazov, međutim, nije samo u prepoznavanju ovih činjenica, već i u vještom, pravovremenom odgovoru na njih.

U vremenima u kojima je promjena jedina konstanta, vođenje poduzeća kroz nepoznate terene i plime inovacija zahtijeva puno više od “zemljopisne karte”; potreban je GPS. Kako i kada se okrenuti i prilagoditi? Kako izazove pretvoriti u najveće šanse?

Odgovor je “future-fit” strategija i radikalna inovacija – to znači pravovremeno iskoristiti prilike i prilagoditi ili transformirati svoju poslovnu strategiju, ciljeve i način poslovanja te komunikaciju s klijentima u svim dodirnim točkama, kako bi držali korak s vremenom, postali predvodnici u svojim područjima, ali i svojim proizvodima i uslugama doprinijeli boljitku svijeta.

Živiš i radiš u Švicarskoj, ali dosta često putuješ, porijeklom si iz Makedonije i imaš multikulturalno iskustvo. Kako bi opisala Švicarsku kao zemlju za život i kao zemlju za poslovanje?

Rođena sam u Makedoniji, zemlji dubokih korijena, koja je oduvijek bila na križanju raznih kultura. Odgojena sam u internacionalnom duhu, širokih pogleda na svijet, u obitelji u kojoj se uvijek isticalo da su ljudske vrijednosti i karakter puno bitnije od krvnog srodstva.

Moja baka je znala reći, “Nije bitno jel ti netko brat, bitno je je li dobar čovjek. Dobri ljudi su tvoja familija.”

Multikulturalnost je u srži makedonske kulture. Kroz stoljeća tu su našli konak i ratnici i trgovci, tuđinci i putnici namjernici. Makedonija je bila kolijevka antičkih kraljeva i kraljica, prosvetitelja, pečalbara, zanatlija i umjetnika, koji su odlazili u svijet i ostavljali svoj trag. Usprkos raznim prevratima kroz povijest, to je narod otvorenog srca sa jakim duhom gostoprimstva.

Švicarska je već po svojoj državnoj konstituciji multinacionalna zemlja. Visoki standard, opća sigurnost i pouzdanost administrativnih struktura, te renome “otoka mira” desetljećima, čak stoljećima, privlače pojedince i međunarodne organzacije da se ovdje usidre.

To stvara veliku nacionalnu i kulturnu raznolikost što sa sobom donosi puno izazova, ali i šansi za razmjenu i međusobno oplemenjivanje. U tom smislu moglo bi se pojednostavljeno reći da Švicarci vole srčanost, kreativnost i druželjubivost ljudi sa naših prostora, a da mi njih možemo uzeti kao uzore za odgovornost, marljivost i pouzdanost.  The magic is in the mix .


Moje iskustvo u Švicarskoj, ali i drugdje, u poslovnom ali i u svakom drugom području života, je da je najbitnije raditi na sebi. Uložiti nadprosječan trud u vlastiti cjeloviti razvoj – i profesionalni i osobni, ostvariti u najvećoj mogućoj mjeri svoj vlastiti potencijal.

Puno više od diplome je bitan karakter i pozitivna osobnost – biti dobar i ispravan čovjek i svojim djelovanjem doprinositi dobrobiti cjeline. To je ono sto među stručno jednakima čini razliku. I to vrijedi kako na osobnom tako i na nivou organizacije odnosno tvrtke.

Zadnjih godina se puno govori o “corporate culture” i “employer branding” i sl. Što taj žargon znaci? Zapravo se radi o univerzalnim vrijednostima i “antičkim” ljudskim kvalitetama kao što su ljubaznost, razumijevanje, spremnost na pomoć, zajedništvo, timski rad, “doživjeti” drugoga – i klijenta i kolegu ali i šefa odnosno šeficu te pravovremeno reagirati za dobrobit pojedinaca i cjeline.

Pravo mušketirski: “Svi za jednog – jedan za sve!”. Takva poslovna kultura stvara tzv. “karizmatične brendove”. Marty Neumeier, “otac Brandinga”, definira karizmatični brend kao “bilo koji proizvod, usluga ili tvrtka za koju ljudi smatraju da je nezamjenjiva.”

 

Znaš da Dino Merlin pjeva: Moj je život Švicarska – zanima nas, je li stvarno u Švicarskoj toliko bolje živjeti nego u drugim zemljama?

Švicarska je izuzetno dobro organizirana zemlja i pruža mnoge mogućnosti onima koji su voljni investirati trud.

Najbitnije je je biti spreman učiti i razvijati se. Moj moto – “Ono sto ne znam, mogu naučiti. A učim rado i brzo.” Daj sve od sebe i učini najbolje u datoj situaciji, i, kao što kaže Coelho – “univerzum će se urotiti i pomoći ti”. Iako imam visokokvalitetno školovanje u raznim područjima, razvoj moje karijere se nije zasnivao na mojim diplomama – štoviše, nikad me nitko nije pitao za diplomu!

Karijeru u PR & Marketingu u jednom od najprestižnijih luksuznih hotela u Švicarskoj i u svijetu, sam započela kao sobarica – ne za goste, već za osoblje! A posao direktorice Globalnog TV Festivala Rose d/Or (Zlatna ruža, čiji je dobitnih i hrvatska emisija “Piramida Dubravka Merlića i Željke Ogreste”) su mi ponudili nakon što sam par tjedana radila kao asistentica Event menadžerice i sortirala faximile. The rest is history.

Djela, rezultati i karakter su puno bitniji od papira – čak i u zemlji kao Švicarska koja jako drži do formalnosti. Dobra vijest je da su upravo naša djela i naš karakter u našim vlastitim rukama.

Ono što čini ključnu razliku između uspješnih i sretnih ljudi i onih drugih nisu okolnosti po sebi, već kako reagiramo na situacije koje nam život donosi. Mi zaista možemo značajno utjecati i kovati vlastitu “sudbinu”. Naš narod kaže “Pomozi bogu da ti pomogne”.

Studirala si umjetnost i ti si umjetnica, ali si se okušala i u drugim zanimanjima– kako spajaš umjetnost s drugim zanimanjima i koliko je to uspješno?

Umjetnost je način doživljavanja života i svijeta. Vođena znatiželjom i velikom strašću za učenjem i istraživanjem međusobnih povezanosti stvari, razvijala sam se usavršavajući svoje vještine i sposobnosti na najrazličitije i neortodoksne načine, prolazeći kroz razne discipline u raznim branšama i područjima.

Završila sam srednju školu za primjenjenu umjetnost i dizajn, diplomirala slikarstvo na Fakultetu likovnih umjetnosti u Skopju te postdiplomski studij Multimedija Producinga u Zurichu. To je 10 godina formalnog školovanja u raznim disciplinama kreativne djelatnosti.

Lijeva i desna polutka mog mozga su u neuobičajeno harmormoničnom spoju – znam se našaliti da zu zaljubljene – ide mi i slikarstvo i fizika. U mojoj je prirodi spajati umjetničku viziju sa strateškom oštroumnošću. Može se reći da je to jack-pot kombinacija u suvremenom području business consultinga.

Savjetujem organizacije, tvrtke i poslovne vođa, pomažem im u uvođenju novih praksi, tehnologija i promjena načina razmišljanja, osiguravajući ne samo da su prilagodljive, konkurentne i profitabilne, već i da budu predvodnici u inovacijama usmjerenim na svrhu, usklađujući profitabilnost s prosperitetom ljudi i planeta.

Što umjetnost daje u odnosu na druge profesije? Kako ih obogaćuje?

Kad se spomene umjetnost ljudi najčešće misle na likovnu ili glazbenu, rjeđe književnu ili filmsku. Ali to su samo rezultati. Umjetnost je prije svega način doživljavanja sebe, svijeta i pojava. To je stanje svijesti koje se pretače u stvaralačku aktivnost.

Umjetnici su ljudi koji su određenim treningom stekli specifične sposobnosti prenošenja uvida iz nevidljivog svijeta ideja u određene manifestacije na fizičkoj razini koje onda drugi mogu vidjeti, čuti, osjetiti, doživjeti. U tom smislu je umjetnost esencijalna disciplina koja doprinosi razvoju i evoluciji pojedinaca i cijelog čovječanstva.

Znanost i umjetnost su sestre, koje su bile temelj procvata razvoja u starim kulturama i u renesansi. I dan danas su zajedno na sveučilištima, ali nažalost ne i u svakodnevnoj praksi. Industrijalizacija je de-facto razdvojila nerazdvojivo i uzrokovala osiromašenje sveopće znatiželje i kreativnosti, koje su temelji procesa učenja, spoznaje, transformacije i napretka.

Za mene je sve umjetnost. Življenje života, poslovanje, komunikacija, odnosi s ljudima.


Zato je izuzetno bitno uključiti kreativce i umjetnike u sva područja života. Već duže je svijet prepoznao vrijednost kreativnih disciplina u procesima inovacije – Design Thinking je odavno u trendu.

Ja metodu svog rada nazivam ART Thinking. Pojednostavljeno rečeno dok se Design Thinking bavi kreativnim rješenjima, Art Thinking se bavi potragom za novim smjerovima, mogućnostima i kreativnim pitanjima. Jedna izreka kaže – ne možeš naći pravi odgovor na krivo pitanje. Pravo pitanje otvara put ka pravim odgovorima.

Zahvaljujući specijalizacije kao brand+business strategist, vješto spajam i koristim principe umjetnosti za transformaciju modela poslovanja u future-fit modele koji nisu samo održivi i profitabilni.

Smatram da win-win princip poslovanja nije dovoljan. Istinski održivi model poslovanja budićnosti bi morao biti trostruki win – za klijente, za tvrtku i za dobrobit šire zajednice i svijeta. Marty Neumeier je moj mentor, napisao je 8 knjiga o brandingu i značaju. Steve Jobs je pod svojim vodstvom katapultirao Apple u jedan od najuspješnijih brandova i businessa svih vremena.

Tek u zadnje vrijeme se počelo više govoriti o potrebi uvođenja funkcije “artist in residence” u tvrtkama.

Poduzetnica si, kako je biti poduzetnica u Švicarskoj i što su glavne prednosti i prepreke?

Švicarska se može pohvaliti jednim od najstabilnijih i najprosperitetnijih gospodarstava na svijetu, što pruža povoljne uvjete za poduzetništvo. Ima visok BDP po glavi stanovnika, niske stope nezaposlenosti, izvrsnu infrastrukturu, pristup financijama i poslovno orijentirane regulative.

Švicarska kultura poznata je po preciznosti, učinkovitosti i visokim standardima. Kao turistička destinacija, privlači posjetitelje svojom spektakularnom prirodom, visokokvalitetnim smještajem i besprijekornom uslugom.

Luksuzni švicarski brendovi postavljaju globalne standarde u kvaliteti i prestižu.

Švicarski obrazovni sustav, posebno u visokom obrazovanju i strukovnom obrazovanju, visoko je cijenjen.

Dinamična kulturna scena i prestižne umjetničke manifestacije poput Art Basel, privlače globalnu publiku svih generacija.

Švicarska uživa izvanredan ugled na globalnom tržištu, i simbol je izvrsnosti i inovacije na međunarodnoj razini. Zemlja je garancija za kvalitetu proizvoda I usluga koje pružaju njeni građani i to je u mnogim slučajevima olakšavajući faktor, pogotovo za internacionalno poslovanje.

Započela sam svoje poduzetništvo 2013. u jako delikatnoj fazi – kao novopečena mama u zemlji koja nema dovoljno vrtića i dobro organizirane strukture za podršku roditelja. Vrlo često žene žrtvuju karijeru za obitelj. Po službenoj statistici u Švicarskoj manje od 50% novoosnovanih tvrtki preživi duže od 5 godina.

Švicarska je zadnja zemlja u Europi  koja je davnih 70ih godina dala pravo glasa ženama – kakva je situacija danas i imaju li žene jednakopravan položaj u Švicarskoj s muškarcima?

Kada sam sam se preselila u Švicarsku 1999, nisam bila svjesna te činjenice, zapravo sam mislila da mora da je neka greška, da sam krivo pročitala ili je netko krivo napisao stoljeće, jer sam i ja kao i mnogi odrasla u uvjerenju da mora da je “zapad u svemu napredniji od Balkana”. Najdelikatniji dio konzervativnog društva i raznih socijalnih nejednakosti je nesvjesnost o vlastitim diskriminirajućim stavovima. Dolazim iz obitelji u kojoj su muškarci ne samo cijenili žene, već ih duboko poštovali, podržavali i otvoreno im se divili.

Žene su još uvijek manje zastupljene u kategoriji samostalnih poduzetnica ili zaposlenica u vlastitom poduzeću, no brojevi su u porastu. Uz to su žene još uvijek plaćene  manje za istu vrstu posla sa istim kvalifikacijama.

Koji su tvoji planovi za budućnost?

Moj rad  kao umjetnice i kao poduzetnice je oduvijek bio fokusiran na transformiranje postojeće situacije te doprinos značajnom poboljšanju kvalitete života kako pojedinaca, tako i šireg društva i svijeta.

Problematične i naizgled nerješive situacije sam oduvijek doživljavala kao kreativni izazov, tražeći rješenja koja nadilaze status quo, mijenjaju paradigme i otvaraju nove horizonte.

Moj sustavni pristup životu,  velika znatiželja za otkrivanjem prirodnih zakona, međusobne povezanosti stvari i pojava, su me u zadnjih 30tak godina doveli u kontakt sa istaknutim osobama i internacionalnim institucijama koji se na globalnom nivou bave sustavnim promjenama, te implementiranjem principe SDGs + IDGs u svim sustavima društva.

Brzina globalnog prihvaćanja održivosti kao standardnog načela modernog življenja ključna je u utrci protiv klimatskih promjena.
Napori vlasti moraju se uskladiti s naporima gospodarstva i pojedinaca i svi ti sinkronizirani napori moraju se udružiti kroz hitnu koordiniranu akciju.

Sve utječe na sve, a ako uspijemo sinkronizirati napore, imamo priliku stvoriti sinergije i značajno ubrzati proces. Održivost zapravo njie dovoljna. Regeneracija je princip koji osigurava trajnu pozitivnu promjenu. Regeneracija treba postati ključni element kulture.

U svijetu koji zahtijeva transformativna rješenja, pretvaram svrhovito poslovanje u profitabilnu stvarnost, dokazujući da se umjetnost i strategija doista mogu spojiti u svrhu dizajna bolje, održivije budućnosti. Smatram da je transformacija na osobnom nivou ključ trajne pozitivne promjene privrede, društva i društvenih sustava.

Moj cilj je doprinijeti ubrzanju pozitivnih promjena u svijetu, te redizajniranju postojećih disfunkcionalnih sustava u regenerativne, u kojima gospodarstvo, tehnologija, ljudi i priroda koegzistiraju i razvijaju se kao zdravi i samoodrživi organizam.

Foto: Dina Baenninger

Categories: Ženial Intervju

Dina Baenninger – osebujna poduzetnica i umjetnica koja mijenja svijet
Moj cilj je doprinijeti ubrzanju pozitivnih promjena u svijetu!

Razgovarali smo s Dinom Baenninger, svestranom poduzetnicom, umjetnicom te osebujnom ženom koja je u životu isprobala različite perspektive koje joj kao umjetnici i poduzetnici daju potpuno novu perspektivu života i svijeta u kojem živimo.

Razgovarala:Ivana Radić

Dina, možeš li nam se ukratko predstaviti?

Ja sam prije svega ljudsko biće u neprestanom procesu samootkrivanja, razvoja i samoostvarenja .

Što se moje “radne titule” tiče – teško je to prevesti na hrvatski – Transformance Artist i Brand+Business Strategist – između ostalog.

Vlasnica sam i osnivačica Charisme Nove, kreativne agencije za stratešku transformaciju sa sjedištem u Švicarskoj. Specijalizirana sam na izradu brand+business strategija koje tvrtkama pomažu da postanu i ostanu lideri na tržištu.

Primjenom ART THINKING-a, strateškog predviđanja i analize mega trendova savjetujem tvrtke kako da predvide I preduhitre velike promjene, koje su uvjetovane, na premjer, razvojem novih tehnologija te trendovima i promjenama potreba i ponašanja klijenata.

Pomažem vlasnicima tvrtki i izvršnim direktorima da brže donose bolje odluke. Poslovni vođe današnjice moraju voditi svoje tvrtke kroz neistražena područja u dinamičnom svijetu koji se sve brže mijenja.

Održivost nije samo etički izbor već strateški imperativ. Razumijevanje mega trendova nije opcionalno – ono je ključno za opstanak i uspjeh. Izazov, međutim, nije samo u prepoznavanju ovih činjenica, već i u vještom, pravovremenom odgovoru na njih.

U vremenima u kojima je promjena jedina konstanta, vođenje poduzeća kroz nepoznate terene i plime inovacija zahtijeva puno više od “zemljopisne karte”; potreban je GPS. Kako i kada se okrenuti i prilagoditi? Kako izazove pretvoriti u najveće šanse?

Odgovor je “future-fit” strategija i radikalna inovacija – to znači pravovremeno iskoristiti prilike i prilagoditi ili transformirati svoju poslovnu strategiju, ciljeve i način poslovanja te komunikaciju s klijentima u svim dodirnim točkama, kako bi držali korak s vremenom, postali predvodnici u svojim područjima, ali i svojim proizvodima i uslugama doprinijeli boljitku svijeta.

Živiš i radiš u Švicarskoj, ali dosta često putuješ, porijeklom si iz Makedonije i imaš multikulturalno iskustvo. Kako bi opisala Švicarsku kao zemlju za život i kao zemlju za poslovanje?

Rođena sam u Makedoniji, zemlji dubokih korijena, koja je oduvijek bila na križanju raznih kultura. Odgojena sam u internacionalnom duhu, širokih pogleda na svijet, u obitelji u kojoj se uvijek isticalo da su ljudske vrijednosti i karakter puno bitnije od krvnog srodstva.

Moja baka je znala reći, “Nije bitno jel ti netko brat, bitno je je li dobar čovjek. Dobri ljudi su tvoja familija.”

Multikulturalnost je u srži makedonske kulture. Kroz stoljeća tu su našli konak i ratnici i trgovci, tuđinci i putnici namjernici. Makedonija je bila kolijevka antičkih kraljeva i kraljica, prosvetitelja, pečalbara, zanatlija i umjetnika, koji su odlazili u svijet i ostavljali svoj trag. Usprkos raznim prevratima kroz povijest, to je narod otvorenog srca sa jakim duhom gostoprimstva.

Švicarska je već po svojoj državnoj konstituciji multinacionalna zemlja. Visoki standard, opća sigurnost i pouzdanost administrativnih struktura, te renome “otoka mira” desetljećima, čak stoljećima, privlače pojedince i međunarodne organzacije da se ovdje usidre.

To stvara veliku nacionalnu i kulturnu raznolikost što sa sobom donosi puno izazova, ali i šansi za razmjenu i međusobno oplemenjivanje. U tom smislu moglo bi se pojednostavljeno reći da Švicarci vole srčanost, kreativnost i druželjubivost ljudi sa naših prostora, a da mi njih možemo uzeti kao uzore za odgovornost, marljivost i pouzdanost.  The magic is in the mix .


Moje iskustvo u Švicarskoj, ali i drugdje, u poslovnom ali i u svakom drugom području života, je da je najbitnije raditi na sebi. Uložiti nadprosječan trud u vlastiti cjeloviti razvoj – i profesionalni i osobni, ostvariti u najvećoj mogućoj mjeri svoj vlastiti potencijal.

Puno više od diplome je bitan karakter i pozitivna osobnost – biti dobar i ispravan čovjek i svojim djelovanjem doprinositi dobrobiti cjeline. To je ono sto među stručno jednakima čini razliku. I to vrijedi kako na osobnom tako i na nivou organizacije odnosno tvrtke.

Zadnjih godina se puno govori o “corporate culture” i “employer branding” i sl. Što taj žargon znaci? Zapravo se radi o univerzalnim vrijednostima i “antičkim” ljudskim kvalitetama kao što su ljubaznost, razumijevanje, spremnost na pomoć, zajedništvo, timski rad, “doživjeti” drugoga – i klijenta i kolegu ali i šefa odnosno šeficu te pravovremeno reagirati za dobrobit pojedinaca i cjeline.

Pravo mušketirski: “Svi za jednog – jedan za sve!”. Takva poslovna kultura stvara tzv. “karizmatične brendove”. Marty Neumeier, “otac Brandinga”, definira karizmatični brend kao “bilo koji proizvod, usluga ili tvrtka za koju ljudi smatraju da je nezamjenjiva.”

 

Znaš da Dino Merlin pjeva: Moj je život Švicarska – zanima nas, je li stvarno u Švicarskoj toliko bolje živjeti nego u drugim zemljama?

Švicarska je izuzetno dobro organizirana zemlja i pruža mnoge mogućnosti onima koji su voljni investirati trud.

Najbitnije je je biti spreman učiti i razvijati se. Moj moto – “Ono sto ne znam, mogu naučiti. A učim rado i brzo.” Daj sve od sebe i učini najbolje u datoj situaciji, i, kao što kaže Coelho – “univerzum će se urotiti i pomoći ti”. Iako imam visokokvalitetno školovanje u raznim područjima, razvoj moje karijere se nije zasnivao na mojim diplomama – štoviše, nikad me nitko nije pitao za diplomu!

Karijeru u PR & Marketingu u jednom od najprestižnijih luksuznih hotela u Švicarskoj i u svijetu, sam započela kao sobarica – ne za goste, već za osoblje! A posao direktorice Globalnog TV Festivala Rose d/Or (Zlatna ruža, čiji je dobitnih i hrvatska emisija “Piramida Dubravka Merlića i Željke Ogreste”) su mi ponudili nakon što sam par tjedana radila kao asistentica Event menadžerice i sortirala faximile. The rest is history.

Djela, rezultati i karakter su puno bitniji od papira – čak i u zemlji kao Švicarska koja jako drži do formalnosti. Dobra vijest je da su upravo naša djela i naš karakter u našim vlastitim rukama.

Ono što čini ključnu razliku između uspješnih i sretnih ljudi i onih drugih nisu okolnosti po sebi, već kako reagiramo na situacije koje nam život donosi. Mi zaista možemo značajno utjecati i kovati vlastitu “sudbinu”. Naš narod kaže “Pomozi bogu da ti pomogne”.

Studirala si umjetnost i ti si umjetnica, ali si se okušala i u drugim zanimanjima– kako spajaš umjetnost s drugim zanimanjima i koliko je to uspješno?

Umjetnost je način doživljavanja života i svijeta. Vođena znatiželjom i velikom strašću za učenjem i istraživanjem međusobnih povezanosti stvari, razvijala sam se usavršavajući svoje vještine i sposobnosti na najrazličitije i neortodoksne načine, prolazeći kroz razne discipline u raznim branšama i područjima.

Završila sam srednju školu za primjenjenu umjetnost i dizajn, diplomirala slikarstvo na Fakultetu likovnih umjetnosti u Skopju te postdiplomski studij Multimedija Producinga u Zurichu. To je 10 godina formalnog školovanja u raznim disciplinama kreativne djelatnosti.

Lijeva i desna polutka mog mozga su u neuobičajeno harmormoničnom spoju – znam se našaliti da zu zaljubljene – ide mi i slikarstvo i fizika. U mojoj je prirodi spajati umjetničku viziju sa strateškom oštroumnošću. Može se reći da je to jack-pot kombinacija u suvremenom području business consultinga.

Savjetujem organizacije, tvrtke i poslovne vođa, pomažem im u uvođenju novih praksi, tehnologija i promjena načina razmišljanja, osiguravajući ne samo da su prilagodljive, konkurentne i profitabilne, već i da budu predvodnici u inovacijama usmjerenim na svrhu, usklađujući profitabilnost s prosperitetom ljudi i planeta.

Što umjetnost daje u odnosu na druge profesije? Kako ih obogaćuje?

Kad se spomene umjetnost ljudi najčešće misle na likovnu ili glazbenu, rjeđe književnu ili filmsku. Ali to su samo rezultati. Umjetnost je prije svega način doživljavanja sebe, svijeta i pojava. To je stanje svijesti koje se pretače u stvaralačku aktivnost.

Umjetnici su ljudi koji su određenim treningom stekli specifične sposobnosti prenošenja uvida iz nevidljivog svijeta ideja u određene manifestacije na fizičkoj razini koje onda drugi mogu vidjeti, čuti, osjetiti, doživjeti. U tom smislu je umjetnost esencijalna disciplina koja doprinosi razvoju i evoluciji pojedinaca i cijelog čovječanstva.

Znanost i umjetnost su sestre, koje su bile temelj procvata razvoja u starim kulturama i u renesansi. I dan danas su zajedno na sveučilištima, ali nažalost ne i u svakodnevnoj praksi. Industrijalizacija je de-facto razdvojila nerazdvojivo i uzrokovala osiromašenje sveopće znatiželje i kreativnosti, koje su temelji procesa učenja, spoznaje, transformacije i napretka.

Za mene je sve umjetnost. Življenje života, poslovanje, komunikacija, odnosi s ljudima.


Zato je izuzetno bitno uključiti kreativce i umjetnike u sva područja života. Već duže je svijet prepoznao vrijednost kreativnih disciplina u procesima inovacije – Design Thinking je odavno u trendu.

Ja metodu svog rada nazivam ART Thinking. Pojednostavljeno rečeno dok se Design Thinking bavi kreativnim rješenjima, Art Thinking se bavi potragom za novim smjerovima, mogućnostima i kreativnim pitanjima. Jedna izreka kaže – ne možeš naći pravi odgovor na krivo pitanje. Pravo pitanje otvara put ka pravim odgovorima.

Zahvaljujući specijalizacije kao brand+business strategist, vješto spajam i koristim principe umjetnosti za transformaciju modela poslovanja u future-fit modele koji nisu samo održivi i profitabilni.

Smatram da win-win princip poslovanja nije dovoljan. Istinski održivi model poslovanja budićnosti bi morao biti trostruki win – za klijente, za tvrtku i za dobrobit šire zajednice i svijeta. Marty Neumeier je moj mentor, napisao je 8 knjiga o brandingu i značaju. Steve Jobs je pod svojim vodstvom katapultirao Apple u jedan od najuspješnijih brandova i businessa svih vremena.

Tek u zadnje vrijeme se počelo više govoriti o potrebi uvođenja funkcije “artist in residence” u tvrtkama.

Poduzetnica si, kako je biti poduzetnica u Švicarskoj i što su glavne prednosti i prepreke?

Švicarska se može pohvaliti jednim od najstabilnijih i najprosperitetnijih gospodarstava na svijetu, što pruža povoljne uvjete za poduzetništvo. Ima visok BDP po glavi stanovnika, niske stope nezaposlenosti, izvrsnu infrastrukturu, pristup financijama i poslovno orijentirane regulative.

Švicarska kultura poznata je po preciznosti, učinkovitosti i visokim standardima. Kao turistička destinacija, privlači posjetitelje svojom spektakularnom prirodom, visokokvalitetnim smještajem i besprijekornom uslugom.

Luksuzni švicarski brendovi postavljaju globalne standarde u kvaliteti i prestižu.

Švicarski obrazovni sustav, posebno u visokom obrazovanju i strukovnom obrazovanju, visoko je cijenjen.

Dinamična kulturna scena i prestižne umjetničke manifestacije poput Art Basel, privlače globalnu publiku svih generacija.

Švicarska uživa izvanredan ugled na globalnom tržištu, i simbol je izvrsnosti i inovacije na međunarodnoj razini. Zemlja je garancija za kvalitetu proizvoda I usluga koje pružaju njeni građani i to je u mnogim slučajevima olakšavajući faktor, pogotovo za internacionalno poslovanje.

Započela sam svoje poduzetništvo 2013. u jako delikatnoj fazi – kao novopečena mama u zemlji koja nema dovoljno vrtića i dobro organizirane strukture za podršku roditelja. Vrlo često žene žrtvuju karijeru za obitelj. Po službenoj statistici u Švicarskoj manje od 50% novoosnovanih tvrtki preživi duže od 5 godina.

Švicarska je zadnja zemlja u Europi  koja je davnih 70ih godina dala pravo glasa ženama – kakva je situacija danas i imaju li žene jednakopravan položaj u Švicarskoj s muškarcima?

Kada sam sam se preselila u Švicarsku 1999, nisam bila svjesna te činjenice, zapravo sam mislila da mora da je neka greška, da sam krivo pročitala ili je netko krivo napisao stoljeće, jer sam i ja kao i mnogi odrasla u uvjerenju da mora da je “zapad u svemu napredniji od Balkana”. Najdelikatniji dio konzervativnog društva i raznih socijalnih nejednakosti je nesvjesnost o vlastitim diskriminirajućim stavovima. Dolazim iz obitelji u kojoj su muškarci ne samo cijenili žene, već ih duboko poštovali, podržavali i otvoreno im se divili.

Žene su još uvijek manje zastupljene u kategoriji samostalnih poduzetnica ili zaposlenica u vlastitom poduzeću, no brojevi su u porastu. Uz to su žene još uvijek plaćene  manje za istu vrstu posla sa istim kvalifikacijama.

Koji su tvoji planovi za budućnost?

Moj rad  kao umjetnice i kao poduzetnice je oduvijek bio fokusiran na transformiranje postojeće situacije te doprinos značajnom poboljšanju kvalitete života kako pojedinaca, tako i šireg društva i svijeta.

Problematične i naizgled nerješive situacije sam oduvijek doživljavala kao kreativni izazov, tražeći rješenja koja nadilaze status quo, mijenjaju paradigme i otvaraju nove horizonte.

Moj sustavni pristup životu,  velika znatiželja za otkrivanjem prirodnih zakona, međusobne povezanosti stvari i pojava, su me u zadnjih 30tak godina doveli u kontakt sa istaknutim osobama i internacionalnim institucijama koji se na globalnom nivou bave sustavnim promjenama, te implementiranjem principe SDGs + IDGs u svim sustavima društva.

Brzina globalnog prihvaćanja održivosti kao standardnog načela modernog življenja ključna je u utrci protiv klimatskih promjena.
Napori vlasti moraju se uskladiti s naporima gospodarstva i pojedinaca i svi ti sinkronizirani napori moraju se udružiti kroz hitnu koordiniranu akciju.

Sve utječe na sve, a ako uspijemo sinkronizirati napore, imamo priliku stvoriti sinergije i značajno ubrzati proces. Održivost zapravo njie dovoljna. Regeneracija je princip koji osigurava trajnu pozitivnu promjenu. Regeneracija treba postati ključni element kulture.

U svijetu koji zahtijeva transformativna rješenja, pretvaram svrhovito poslovanje u profitabilnu stvarnost, dokazujući da se umjetnost i strategija doista mogu spojiti u svrhu dizajna bolje, održivije budućnosti. Smatram da je transformacija na osobnom nivou ključ trajne pozitivne promjene privrede, društva i društvenih sustava.

Moj cilj je doprinijeti ubrzanju pozitivnih promjena u svijetu, te redizajniranju postojećih disfunkcionalnih sustava u regenerativne, u kojima gospodarstvo, tehnologija, ljudi i priroda koegzistiraju i razvijaju se kao zdravi i samoodrživi organizam.

Foto: Dina Baenninger